måndag 27 januari 2014

Varför blogga?

Har senaste tiden läst många olika inlägg om varför man bloggar, vad man har för statistik, vilka som blir länkade och liknande.

Detta gör att man börjar fundera....

Jag funderar på lite olika saker.

  • Besökare
  • Kommentarer
  • Inlägg
  • Mål
  • Målgrupp

BESÖKARE
Att kolla statistik tror jag alla gör. Jag tycker såklart det är jättekul när man har höga besökssiffror, men har inte fattat hela grejen riktigt... På vissa låter det som det är antalet UNIKA besökare som räknas, men det måste väl vara ett stadigt antal återkommande besök som är bäst? Eller?? Jag hade en gång 2708 unika besökare, på en dag,  fråga mig inte varför, men det var mer som att jag funderade på vad fan som var fel istället för att hurra över det. Jag har sista tiden börjat länka min blogg på EN Facebookgrupp, och ibland lägger jag upp den på mina egna sidor. Har förstått att vissa länkar sin egen blogg i otaliga mängder på olika forum, då måste väl besöksantalet vara drivet? Eller? Jag vill gärna nå ut till fler läsare och få lite mer feedback, men ärligt så är det mestadels för min egen skull =) Jag skriver ju även i en pappersbok efter varje ridpass, lite mer sakligt än vad det blir i bloggen då men... 

KOMMENTARER
Jag har några få kommentarer i min blogg. Dom allra flesta kommenterar till mig privat på andra sätt, men det beror nog på att läsarkretsen är lokalt begränsad eller att jag "känner" de flesta av mina läsare. Däremot erkänner jag att jag blir glad och lite stolt när någon kommenterat! Tänker på vissa bloggar som kan ha typ 200+ kommentarer på sina inlägg, det blir ju mer som ett diskussionsforum - läsarna emellan, istället för kommentarer mellan bloggare och läsare. Däremot tycker jag också att det är konstigt att en blogg som säger sig ha 25000 unika besökare under en månad aldrig har en enda kommentar överhuvudtaget... Kan känna att jag vissa gånger önskade att alla de som kommenterar bloggen "så att ingen hör" gjorde det i kommentarsfältet istället så att alla kunde läsa deras åsikter eller beröm.

INLÄGG
När går det överstyr? Jag själv tänker att jag vill så klart hålla besöksstatistiken uppe, men har jag inget att skriva om så har jag ju inte... Tycker ibland att många kör frågestunder, ridövningar, selfie-pic´s och massa annat bara för att ha ett inlägg. Var det meningen med bloggen från början? Ibland måste man nog hålla sig från att posta vissa inlägg och istället hålla på sig tills man har något intressant att skriva. Det kan inte vara ett tvång att posta inlägg 4 - 5 gånger om dagen. Då kan man ju inte ha något liv över till annat, och då blir det ju till slut ingen blogg! Ibland är det klart att jag postat grejer som kanske varit helt meningslösa, men många gånger har jag även skitit i det. Ofta skulle jag dock vilja ha mer ridbilder att lägga upp, men jag har nästan aldrig någon som kan ta kort, så det är ju svårt =/ vissa gånger tänker man "Ååå, det här skulle ha varit bra till bloggen!" och det tycker jag är ok, men när man tänker "ÅH! Nu måste jag göra något till bloggen" då är man nog fel ute...

MÅL
Beroende på vad man har för målsättning med bloggen handlar man ju såklart olika. Vill man komma högst upp på topplistorna måste man ju ha många besökare. Jag tror inte att det är så supermånga av de stora bloggarna som bara blivit stora, de har nog jobbat för det på ett eller annat sätt... Vill man skriva enbart för sina vänner då behöver man ju inte promota sig knappt alls, och skriver man bara för sin egen skull finns det givetvis ingen anledning att posta eller länka inlägg. Jag tror det är bra att ha en målsättning och att vara ärlig med den. Jag bloggar för att det är kul, jag vill ha många läsare och bloggen sporrar mig att nå mina andra mål - mina egna personliga och mina målsättningar för hästarna. Bloggen är lite av min morot och mitt pepptalk med mig själv! Skulle jag inspirera eller på något sätt vara till positiv gagn för någon annan är det bara ett plus! För mig är bloggen en sporre att komma vidare i ridningen, och att utveckla min verksamhet som hästhållare så småningom. Jag vill att folk häromkring skall veta vem jag är, och jag skulle gärna vilja att bloggen utvecklade sig lite till!

MÅLGRUPP
När jag har varit inne på lite andra bloggar undrar jag ibland vilken målgrupp de vänder sig till... Vissa bloggar känner jag mig inte alls hemma i =) Jag tror att det är viktigt att komma ihåg det, så att man håller fokus. Det är nog lätt att bara skena iväg och låta besöksantalet styra - särskilt om man har som målsättning att komma högt upp på topplistan! Jag personligen skulle vilja hitta fler bloggar som påminner om mitt eget liv. Jag är 32, har sambo med två barn, två hästar, en hund, tre katter, två bilar, ett hus, ett stall - ibland får jag verkligen inte ihop det. Det är tajt med pengar vissa gånger - allt kostar ju - och rent tidsmässigt kan det vara en riktigt kamp. Att få med sambo med sina värderingar är inte alltid heller så lätt. Alla pikar man får från olika håll om att man alltid är i stallet, att hästkorv är det enda rätta och blablabla. Hur hanterar andra det? Visst är det kul att läsa om shopping och glamour, men så många kan det ju inte vara som lever lyxliv?! Skulle vilja att det var lättare att hitta bloggar och att det kunde framgå tydligare vad bloggaren vill med bloggen. Hoppas verkligen att min gör det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar