onsdag 8 januari 2014

Ridlektion som gav mersmak!

Igår red jag med på Mys lektionsridning. Hon hade Cannelle och jag hade Nasse. Kan inte skriva något om hur det gick för dem för jag hade inte tid att engagera mig... Fullt upp med min egen ridning!!

Vi hade markarbete, med lite bomövningar. Själva lektionen var 60 minuter, men vi började skritta fram 15 minuter innan så att hästarna skulle vara ordentligt uppvärmda. Tycker att det i regel alltid är för lite fram- och avskrittning på lektionerna. Vi fick dem i allafall varma =) sen var det lektionstid! Vi fokuserade lite på avsaktningar. Körde trav på långsidorna och skritt på kortsidan, sedan bytte vi traven mot galopp. Nasse var pigg! <3 Blev mer jogging än skritt... Sedan körde vi travbommar på lätt böjt spår, det gick sådär...  Totalt mitt fel, jobbade inte alls samlat och glömde helt bort att använda mig av halvhalter. Jag kan jag skylla på att jag var så jäklans kissnödig. Fick lov att avbryta för att gå på toa! Sedan skulle vi köra galoppbommar på långsidan, en och en, och sedan körde vi med travbommarna på andra långsidan. Hela passet avslutades med travarbete på nedre volten.

Jag måste tuffa på mig!! Nasse var dö-taggad på galoppbommarna och ville hoppa dem med en väldig fart. Kände att jag skrajade ur lite och blev hård i handen, plus att jag inte alls följde med med blicken utan tittade neråt och red på stället, istället för att fokusera framåt och samla ihop honom. Det gick iallfall super, och efter bommarna gick han i den bästa form han någonsin gjort med mig! Alla sade att han var fin och att det syntes att han verkligen gillar att hoppa. Ska se om jag kan få till det så att Johanna kan rida honom på någon hopplektion =) alternativt löshoppa honom annars... Både jag och häst var genomsvettiga efteråt =) Måste börja rida mer lektioner, det är sån skillnad på att rida för någon än att rida själv!

Skall försöka fixa någon som kan filma och fota lite under någon lektion med, kul att se hur et ser ut!

2 kommentarer:

  1. Visst är det kul att rida lektion! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Både man själv och hästen skärper sig och snäpper upp några steg! =)

      Radera