torsdag 13 februari 2014

SPIKMATTA DEL 1

Igår passade jag på att testa spikmattorna på hästarna när det var så mycket folk i stallet.

Jag har läst massor om att de måste ligga hit och dit, och si och så, men vafan, det kan väl inte skada dem så farligt? Vi människor ligger ju på dem rakt av. Det blir garanterat mer tryck med mina 90 pannor än det blir för hästen med en gjord över ryggen...

Sagt och gjort!

Lade på Nasse först =) Drog på ett fleecetäcke och vek det över halsen, sedan lade jag spikmattan direkt på ryggen, spände runt två täckesgjordar, och drog över fleecen. Han var lite konfundersam först, han är ju väldigt känslig av sig också, men man såg snabbt att han gillade det! Stod HELT STILLA på gången medan jag mockade hans box. Fick en väldigt avslappnad blick och brydde sig inte om saker runt omkring. När jag tog bort fleece och spik så var han varm där spikmattan legat. Han gäspade massor och sträckte på sig =) Lade på stalltäcke så han skulle få ner värmen utan att bli stel.

Samma procedur med Cannelle. Hon gillade inte riktigt spikarna först, men ogillade dem inte heller. Stod nöjd och lugn hela tiden, och även hon hade en drömsk blick =) Det var varmt på henne också när jag tog bort allt, så hon fick också krypa i stalltäcket. Även Cannelle gäspade mycket och det är inte lika vanligt att hon gör det som att Nasse gör det.

Måste säga att det verkade som att båda två var lugnare hela kvällen sen, fastän att det var folk och rörelse. Mycket lugnare vid kvällsfodringen också.

Så det här ska jag fortsätta med! Måste bara uppfinna något sätt att kunna fästa spikmattan över rumpan på dem. Tror verkligen det skulle vara bra! Tips någon??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar