onsdag 5 februari 2014

Hur påverkar du andra?

På hoppträningen igår gick det förvisso bra, för min del. Även att jag hade en tungriden häst, så hoppade jag i allafall =) Däremot var stämningen inte som den brukar... Jag älskar ju att man kan vara lite "crazy" och att alla hejjar på varandra <3

Har funderat över hur den energi man utstrålar påverkar oss egentligen? Har nu analyserat igenom hela tiden i stallet, från det att jag kom till att jag gick, och det var ju flera faktorer som spelade in, men en sak är säkert. Negativitet sprider sig värre än de positiva vibbarna =( vilket är synd! Hade varit bättre om det var tvärtom.

Jag tänker redogöra hela gårdagen, och min lärdom är; JAG MÅSTE FOKUSERA PÅ MIG SJÄLV OCH MIN EGEN ENERGI, MEN SAMTIDIGT DRA MED ANDRA ÅT MITT HÅLL FÖR ATT FÖRSTÄRKA MITT EGET UTFALL! 

Bild från Internet
Tänk vad roligt det är att rida! Ridningen och stallet skall ju vara det stället man flyr till när det är för jobbigt överallt annars. Att bli pressad till att rida, eller pressa sig själv, leder inte till något bra. Det skapar negativitet. No good! Ridning skall vara kul! Att gå till stallet skall vara kul! Visst är man trött ibland, men då kanske det är bättre att stanna hemma? Särskilt när man rider i en grupp... Det är OK att hoppa över ridningen ibland, alla dagar är inte bra dagar. Ta sitt ansvar. Det är inte schysst mot hästen att bara rida halvdant, ogjort arbete eller i värsta fall så förstör man bra arbete man gjort tidigare, plus att det inte är schysst att "smitta" sina kompisar med negativitet. Har då någon annan i gruppen också haft en kass dag, är det väldigt lätt att den också (som kanske var tyst och försökte peppa sig själv från början) dras med i det negativa. Man kan vara trött, det vet jag mycket väl, men man behöver inte säga det som ett mantra, för man lär ju ändå inte bli mycket piggare - snarare tvärtom!

Bild från Internet
Det negativa sprider sig även till hästarna... Vilket kan visa sig i att hästen inte går framåt för att man rider oengagerat, att det blir stimmig, stannar på hinder osv. Jag kände själv igår att jag tyckte vi kunde sluta lektionen eftersom det gick så trögt. Ett tag flög till och med tanken om att säga "Jag skiter i det" genom mitt huvud, MEN! Då skärpte jag till mig! Pepprade mig själv med positiva tankar, och vips så gick det mycket bättre! Att sprida sina dåliga vibbar kan vara förödande för den som är osäker. Man kanske försöker peppa sig själv, men eftersom det negativa alltid har sådan stark invändning, är det lätt att det tar över. Att våga säga att man inte törs men vill, eller att man behöver hjälp - det är en styrka! Då skall man få cred för det, inte massa härj... Jag vill bli en mer positivt inställd medmänniska och jag vill ha tillbaka den glada kompisandan som vi hade i gruppen förut. MER KÄRLEK!! Ska nog föreslå att vi gör en  hejjarramsa ;)

Bild från Internet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar