måndag 18 november 2013

Roligt ridpass!



Körde samma ridpass med båda hästarna. Kul att man tränar samma sak men på olika saker, om ni fattar? För min del blir det ju träning på allt! Nasse är lite trög i vändningarna, medan Cannelle är svår att hålla i traven.

Började med ca 10 minuter skritt på lång tygel och sedan ca 10 minuter skrittjobb, typ ställa i hörnen, korta steget något mm. Sedan körde jag galopp på stora mittvolten i båda varven tills jag fick upp lite puls och hästarna kändes varma. Jobbade skritt igen med överböjningar längs fyrkantsspåret och ställde om dem i hörnen, sedan jobbade jag några öppna/sluta istället för överböjningarna. Passets huvudövning var den på bilden. Började göra övningen i skritt, lade sedan till en halt vid A och C, för att sedan lägga på arbetstrav på de raka linjerna.

Båda hästarna jobbade på bra, men som jag skrev tidigare blir fokus på helt olika saker. Skall fortsätta med denna övning hela veckan, men alternera den med lite olika inslag. Tycker det är bra att ha en huvudövning att hålla sig till sen så kan man brodera lite kring den för att det inte skall bli för tråkigt. Har tänkt vara med på någon hoppning i veckan också...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar