söndag 10 november 2013

Besök av hovis

Tjohej! Idag har det varit full fart sedan tidig morgon! Upp och äta frukost, ner till stallet, gå en sväng med hunden, släppte ihop Zebbi och Amber så dom fick leka =) Skulle försöka ta kort, men det var omöjligt! Dom var inte stilla en sekund! Sedan kom hovslagaren, eller hovslagarna, för det var tydligen fler än jag som hade skotider idag! Folk och hästar överallt =) Kul! Mockade mina egna boxar idag, tycker inte riktigt att det är så bra gjort annars nämligen, men det är väl vad man är van vid..? Körde in mycket nytt spån, för det tycker jag inte heller man får så mycket av... Fixade hö och haml, städade i gången upp till höskullen, städade ur sadelkammaren och foderrummet. Sedan tog jag lunch, puh! Blev en snabblunch eftersom det var två hundar i lunchrummet som inte kunde hålla sig tysta och lugna...

Började med att rida Cannelle. Tog henne på en barbackatur för att känna igenom henne lite, och så för att träna min balans och sits. Hon hade fått en liten "kotknackargenomgång" efter skoningen, och tydligen så tyckte han att hon var lite sned i SI-leden. Dels är hon ju en gammal häst,och har två stora skador i bagaget,  men jag har tyckt själv att hon blivit sned sedan vi gick omkull förra året... Hon kändes i allafall mjuk och fin när vi red, men vi måste få ihop mer muskler så att hon bär sig bättre, går väldans fort och rakt fram i traven ibland! Ett av mina personliga mål som jag satt upp är att jag skall våga galoppera barbacka, men jag tycker mig inte riktigt ha balansen för det än =) Efter ridningen stretchade jag henne, och hon börjar förstå mer och mer vad vi håller på med, fortfarande lite stel i bogen åt höger dock.

Nasses tur! Red ut en sväng i skogen. Själv! Det gick kanon!! Pigg och glad häst = I looooove him <3 Sedan bestämde jag mig för att vara på Lyckan, det är den stora tävlingsbanan ute. Tänkte att det kunde vara bra med gott om plats så jag skulle ha möjlighet att släppa på lite fart. Körde ett galopp-pass =) Jobbade stora och små volter, jobbade långt och lågt, jobbade med fart och stod i lätt sits, jobbade med lååååånga tyglar så han gick mot canter, gjorde byten på diagonalen, VI HADE SÅ HIMLA ROLIGT! Kände verkligen kontakten med hästen och att vi samspelade i allt vi gjorde, behövde knappt ge några hjälper utan räckte med att tänka vad som skulle ske så gjorde det det! UNDERBART!  Nasse gick så fint och jag önskar att någon hade varit med och filmat, försökte filma lite själv men det blev skit =( Han var så mjuk och fin, och gjorde allt så smidigt! Fantastiskt känla som garanterat håller i sig längre än träningsvärken!

Underbara hest!



=)
Bästa hovslagaren!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar