fredag 15 november 2013

NU RÄCKER DET!

Mitt tålamod tryter... 

Min åsikt är att man skall behandla alla hästar som om det vore ens egna. Detta när det gäller tillsyn, visitation, utfodring och liknande, inte att man skall gulla och gosa med varenda häst.

Flera gånger har jag kommit till stallet och upptäckt att det ligger KRAFFT i mina hästars krubbor vid insläpp. Mina hästar skall inte ha någon Krafft, jag har eget foder som de skall ha och de skall inte ha någon giva överhuvudtaget vid insläpp. Endast morgon och kväll. Detta står klart och tydligt på deras foderstater. MÜSLI och . Det är vad dom skall äta. Punkt slut.

Tycker du att jag utfodrar mina hästar fel så diskutera det gärna med mig, men ge dem fan inget annat foder är det jag har bestämt!

Två dagar i rad har mina hästar fått ensilage istället för sitt hö. VARFÖR? Det står HÖ på deras foderstater som sitter på deras boxdörrar... Borde man inte kunna utläsa det om man skall ansvara för fodringen? Även om man tror att hästen skall ha ensilage måste man väl titta för att se hur många kg, och då upptäcka att den inte ens skall ha ensilaget!?


Snabba foderbyten, som att exempelvis gå från hö till ensilge, kan ge kolik. Det vill jag helst undvik att mina hästar får...

Kraftfoder eller äpplen, särskilt hela, kan ge foderstrupsförstoppnig. Vilket var det som hände igår. Som tur var min hovslagare på plats och kunde lösa upp stoppet genom massage av strupen. Naturligtvis kontaktade jag även veterinär. Nu slutade ju detta lyckligt, men det hade lika gärna kunnat gå käpprätt åt helvete.

Foderstrupsförstoppning är ett allvarligt – ofta livshotande – tillstånd. Tillsammans med kolik, fång och korsförlamning är den något av varje hästägares mardröm.

Länkar till sidor om foderstrupsförstoppning
Universitetsdjursjukhuset vid SLU
KRAFFT
www.veterinaren.nu


Jag har påpekat för ansvarig personal angående ensilaget,och fick då ett svar om ett eventuellt diskbråck som gjorde det svårt att hämta höpåsarna, Känns inte som mitt problem, tyvärr... Jag är hyresgäst och betalar för att få min service, men det verkar som att man ändå skall behöva göra det mesta själv. När jag påpekade för ridskolechefen att det kunde vara bra att få lyse på höskullen uppmuntrade hon mig att skaffa en pannlampa. Verkligen"customer-friendly".  När jag påpekat om kraftfoderet vid insläpp så har dom svarat att det är för att hästarna inte stannar i boxen annars. SKITER JAG I! Led in dem och stäng boxdörren direkt i så fall så är problemet löst, men ge inte mina hästar mat dom inte skall ha bara för att du är lat. Är det för att man lider av någon form av andra problem, så tycker jag styrelsen och ansvariga chefer skall fundera över vilka sysslor som vilken person bör ha och klarar av.

Vissa som jobbar i stallet respekterar hästägarens önskemål och verkar inte heller ha problem med att få hästarna att stanna så varför skulle det bara gälla vissa dagar? För övrigt är hästarna pigga som stinna mörtar, vilket gör dem svårridna och tråkiga att hantera.

Jag har tillräckligt med problem och börjar tröttna, allvarligt talat. Har aldrig haft problem med hästarna när jag tagit hand om dem själv, men så fort någon utomstående är inblanadad så händer det de mest otänkbara grejer.

Med tanke på vad jag betalar så förväntar jag mig mer - av allt.
Ordentligt mockat.
Ordning och reda.
Fodrat enligt foderstater
LYSE i paddock, ridhus, höskulle och där det finns lampor som skall lysa
Omtanke och välomhändertagna hästar

Med tanke på ridskolans skrala ekonomi så tycker jag att dom borde vara extra noga med vad dom ger hästarna för foder, jag betalar ju inte för varken kraftfoder eller grovfoder, men får det ändå, och blir det några veterinärräkningar på grund av ouppmarksamhet eller bristfällig tillsyn så får GRK stå för det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar