måndag 14 juli 2014

Jag älskar min häst!

Nasse <3


Eller mina hästar, kanske det skall stå, men Nasse är liksom liiite speciell, och igår hade vi en sån himla rolig och bra ridtur =)

Efter att min mamma, pappa och bror hade åkt tog jag Zebbi (hunden) med mig och åkte runt i bilen på vägarna runt om i Risdal. Hittade en väg som verkade passa utmärkt för... GALOPP!! En relativt mjuk skogsväg, som inte är trafikerad, och som slutade med en typ rondell =) backigt uppför med lite lättare nedåtpartier.

WhoopWhhop! Här skall galoppas!

Hästarna stod inne under dagen igår för det regnade så mycket, så dom var torra och utvilade. Började med att borsta Cannelle så det bara skulle vara att slänga på henne sadel sedan. Passade på att frisera och smörja in svansrot och mankam med babyolja också, får se om det hjälper mot klådan...

Sedan snyggade jag till Nasse och tog på sadel. Gick kanon hela vägen (till och med när det kom en bil med släpkärra och fladdrande pressenning!) fram till grisfarmen. Hade bestämt att rida fram till postlådorna och sedan leda honom förbi. TUR att jag gjorde det, för av någon anledning skrämde vi grisarna som flög upp och började "oinka", vilket i sin tur ledde till att jag blev skiträdd och Nasse ännu räddare! Det blir nog standard att leda hästarna förbi där...

Vig som en katt (ljuger) slängde jag mig upp i sadeln sedan och fortsatte mot min nya ridväg. Jag skrittade en bit och började sedan jobba lite i skritten innan jag släppte över till trav på långa tyglar. Tanken var lång och låg form, men det gick inte så värst. Nasse hade fullt upp med att glo på allt runtikring =) Sedan skrittade jag igen och försökte få honom att länga stegen. Måste hitta någon bra övning för det, tycker han blir kort och trippig. Särskilt i början innan man jobbat ordentligt eller om han är pigg, eller om han vill hem snabbt! Typ hela tiden alltså...

Vi travade en bit igen, den här gången mer kompakt, och han gick på riktigt bra. Liiite dålig hållning men jag tror det är för att han har tappat musklerna lite, det kommer nog tillbaka snart =) Sedan svängde vi in på den nya vägen...

Jag har börjat med en ny grej när jag rider ute, och det är att låta lite... Försöker skrämma bort alla djur =) grejen är att jag låter son Xena - krigarprinsessan, hahahaha!!

http://www.poky.net/xena/argo/argo-art-wj.gif


Vi tog galopp direkt och körde hela vägen till "rondellen". Nasse jobbade på bra, försökte få honom att cantra, men det var han för pigg för! =) Vi jobbade ändå tillsammans och jag bytte galopp ibland, bytte sida av vägen, växlade tempo och kände mig säker - ända tills det kom ett flygfä mellan benen på honom och han drog till med tre bocksprång! Tur man är king på att sitta kvar ;) Saktade av och återtog kontrollen, och han återfick lugnet - sedan fortsatte vi! På vägen tillbaka körde vi galopp på de flacka partierna och samlad skritt i nedförsbackarna. Ute på grusvägen igen jobbade vi trav, och nu var formen lååååång och lååååg, men tempot var som om vi skulle varit med på Prix d'amerique =) Vi saktade av till samlad skritt och jobbade super! Sen blev det långa tyglar... Rätt var det var fick Nasse en akut hemlängtan och gnäggade oavbrutet, plus att det tramapdes på rätt så friskt. Då fick jag jobba lite förhållningar så han lugnade ned sig. Kände hela ridturen att jag hade full koll och det kändes så jäkla bra! Han kan vara lite trälig ibland om han blir tillsagd, lite hingstig nästan.

1 h 44 min tog ridturen och var på 1,3 mil, högsta hastighet var strax över 20 km/h


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar