onsdag 6 augusti 2014

Två ridpass med sporrar

Det har ju varit lite snack om sporrar på sista tiden, och jag kan erkänna att jag inte brukar rida med det. Provade dock på Nasse nu inför lägret. Första gången på honom! 

Igår gick det inget bra alls men idag gick det bättre! Hästis-Bästis var med och skulle fota men vi red och pratade så mycket så det bidde inga kort!! Anna har ridit Cannelle själv och det har gått bra enligt sms, inget stel alls! <3 Brukar alltid messa någon när jag rider ut och när jag kommer tillbaka, man vet ju aldrig... Det kan ju faktiskt hända något. Känns tryggt att veta att någon åtminstone letar efter en!

Tillbaka till sporrarna.

Igår red jag i stora hagen. Började och avslutade naturligtvis med skritt, sedan jobbade jag lite lösgörande trav, och galoppen körde jag på i cirka 15 - 20 minuter. Lite övergångar och lite sitsträning. Känns faktiskt i benen idag =) Nasse tyckte det var kul och frustade på! Sen skulle jag jobba lite skritt, arbeta mellan hand och skänkel var tanken... Serpentiner i skritt och trav, bågar, volter och sidvärtsrörelser. Guuuud, så osams vi var!! 

Anledningen till att jag red med sporrar är för att jag tycker han är lite trög för skänkeln ibland. Vill liksom inte riktigt jobba ordentligt och flyttar inte undan. Är inte så värst alert och står emot lite när han inte vill riktigt. Man får trycka för kung och fosterland och han tjurar bara ihop och stampar till... Så var inte fallet igår! Asså... Han bockade och betedde sig =( Vi var så osams! Fick krusa hans ego rejält för att vi skulle ens komma framåt. Hestjevel...

Så idag tog jag med Hästis-Bästis för att hon skulle kolla när jag red och komma med lite tips, plus ifall jag skulle åka av... På grund av regnet och halkrisken körde vi i paddocken idag. Tror ni han misskötte sig något? Näää... Idag var han världens bästa häst, Gamlebys nya dressyrstjärna! Körde några språng också innan vi skrittade av. Blev ett kort, men intensivt pass som verkligen gav utdelning! Blir att införskaffa en redig dressyrsadel och börja träna! Gillar ju dressyr mer än hoppning egentligen ju... Ska bara hoppa för skojs skull och gymnastiken =)

Kommer använda sporrar när jag kör ett ordentligt pass på banan eller om jag är och tränar från och med nu. Blev verkligen skillnad när vi jobbade och inte bråkade =)

Vad tycker ni om sporrar?

Känner mig jättetaggad inför dressyrpassen på lägret nu! Hoppas verkligen det blir några kort eller någon film!! 

Dessa är den sortens sporrar jag rider med...




LITE LÄNKAR TILL INLÄGG OCH ANNAN INFO OM SPORRAR:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar