söndag 10 augusti 2014

RIDLÄGER LÖRDAGEN

TEORIPASS

Idag hade vi lite hoppteori. Pratade om takten - balansen - vägen, plus mycket om det vi lärde oss på en tidigare teorilektion LÄNK TILL DET INLÄGGET.

Jag vet ju att jag har problem med både takten och balansen, inte lika mycket med vägen, men det hjälper ju inte att fokusera på det när jag ändå hela tiden är livrädd!! Fattar inte vad det är med mig? Så in i förbannelse feg =( TÄNKER alldeles för mycket! Måste släppa och bara rida på, men det är liksom som stopp i huvudet. Blir så frustrerad, arg och besviken. Tänkte på Lisens podd igen (tänker mycket på den?) och dom pratar om att släppa prestigen och massa, men det är svårt. Jag vill ju vara en tuff tjej som alla ser upp till!! En våghals. En modig tjeja... Vad är jag - en banger på 40 cm... Måste få ut allt skit ur huvudet. Dom sprången där jag har rätt känsla i magen sitter ju som en smäck, och hästen hoppar ju fan så mycket bättre på 1 meter än vad han gör på 10 centimeter... TUFF.NU ;) Det är ju när man kommer ifrån takten man tappar balansen och då är det svårt att få blicken på rätt väg... Åååhhh... Ge mig mod!


RIDPASS 3 - HOPPNING

Jaaa... Vad ska jag skriva..? Skit, skit, skit!!! Jag är sååååååååå feg! Allt gick bra, och jag var döpepp. Hade bra tankar i huvudet, kände mig någorlunda säker i magen, tvingade mig själv att rida mot hindret. Dom första sprången var inga problem. Vi hade galoppbommar och det tycker jag är mycket hjälpsamt, blir lättare med att inte fastna på avtrampet då. Whatever. Gick bra och jag tänkte att idag så hänger jag med på höjden. Oxer på diagonalen gillar jag och det kan jag ha lite höjd på =)

Sedan kom vi på ett rättuppstående, som vi kallar molnet, det är ett ljusblått plankhinder med moln på. Vad gör Nasse? Joo, han drar en studs över hjälpbommen och sedan ett makaronsprång över planket. Mitt självförtroende var borta med vinden... Försökte rida an mot hindret fler gånger, men det var omöjligt at hoppa. Min hjärna styrde från hindret hela tiden. Bajs. Var med och körde långsidehindren, det var samma som dagen innan, och så hoppade jag en diagonaloxer innan jag gav upp. Dom andra hoppade bana och det gick kanon för allihop. Jag vill vara duktig som dem... <3 jaja, jag hoppade diagonalhindret två gånger, och sista språnget hade rätt magkänsla i allafall.

Jag vet inte vad jag skall göra för att bli modigare i hoppningen, Nasse behöver hoppas av någon som kan snart annars spårar det här ur.

RIDPASS 4 - UTERITT

JippiKayeyMotherfucker!

Hahaha, ja... vad skall jag skriva nu?
Det var ju inte som uteritterna jag är van vid i allafall... HAhaha! Kanske skall döpa om det till SITSTRÄNING istället för uteritt, för dra åt helvete..! Imorgon måste jag ha knipvärk i innanlåren annars är det något fel.

Började med att jag blev placerad sist i ledet. Helt ok, jag har ju tränat på att rida Nasse bakom och tyckte att det kunde vara nyttigt. Vilken tabbe! Red bakom två ponnyer. Vi var väl typ tio meter efter gruppen hela tiden, så tjejerna travade ikapp, vilket gjorde att Nasse gick i någon konstig tripptakt som jag inte vet vad den kallas för. Fick liksom gasa och bromsa hela tiden. Släppte jag efter lite för mycket kom han upp i röven på Janice, och det är ju inte helt ok. Ville inte rida upp jämnsides heller ifall det skulle bli något knas. När vi travade genom en kurva och Nasse fick se täthästen försvinna, då var det kört. Tramp å stamp å håll å släpp! Gjorde klart för alla att skulle det galopperas var jag tvungen att vara längre fram. Dels för att jag inte ville hamna för långt efter gruppen ifall han krånglade, då hade han väl fått brallsläpp, plus att jag kände att småtjerna kanske inte hade 100% koll på läget om han skulle dra förbi.

Fick komma upp bakom Mary, och hon var väl ute på sin första tur sedan hon kom till ridskolan.  Hoppade förbi henne också efter ett tag. Kändes som att Nasse blev meddragen i hennes osäkerhet. Inte bra. Jaja, det hela slutade med att jag var näst först i ledet, och den positionen kändes bekväm. Plus att hon som red täthästen tyckte det var ok om jag kom upp jämnsides eller red förbi. Skööönt =)

Vi red med start- och stoppknappen intryckt hela tiden. Alltid var det någon som ropade stanna eller vänta. Detta var väldigt stressande för Nasse.., och mig! Flugor ÖVERALLT. Gasen på högvarv, med fullt tryck på bromsplattan =/ Lite trav sen halt, lite skritt sen halt, lite galopp sen halt, en halt sen halt. Ingen gångart höll vårat normala tempo heller, så jag höll alltid igen. No good. 

Grädden på moset var när vi skulle dra galopp upp för en backe. En av ponnytjejerna hade problem med sin häst så hon travade framför, och skulle vänta på "toppen". Eftersom det var en ponny tog det lite tid, och Nasse tycker inte om att stå still... Vi galopperade en bit sen kom det en hund,  då saktade vi av, sen blev det rodeo. Snacka om knipövningar! Bocksprång, bakutsparkar, stegringar, snurrar, backade mot diken, for åt alla jävla håll. Höll på att knocka av min ridlärare också, ooops..! ;) Han stressade upp sig så han till och med sköt rygg för en postlåda...


http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-0/p200x200/1536574_904072599609744_4702624961181739831_n.jpg
Höll mig kvar ända hem till stallplan, för då hoppade jag av. Hade rövsvett och lökringar som gjorde mig sugen både på mat och dans ;) 

(Lökringar - lökringar, svett - "svett", låten, ni vet? "Jag vill se din svett, pappappapaapapaap"...)

På det stora hela är jag nöjd med uteritten, för jag red igenom hästen ordentligt och på slutet gick han i form på lös tygel. Plus att jag satt kvar på allt han gjorde. Skojjar inte att det var seriösa dumheter han sysslade med!! Impad av mig själv lite faktiskt =) men samtidigt besviken. Allt han gjorde under uteritten var värre än vad han gör på hoppningen, men ändå är jag mer rädd när vi hoppar än jag var nu. Tror jämt jag skall åka av på hoppträningarna men ute i skogen är det mer en fråga om att få honom lugn så han inte skall göra illa sig. Har aldrig känt mig rädd för att rida ut på samma sätt som jag känner mig rädd för att hoppa... Wierd.
Hade en trevlig pratstund på grusvägen tillbaka, kul att träffa lite nya folk =) men.., det får mig ur balans. Vill jag flytta eller inte?? Ångest... Får bli ett eget inlägg under nästa vecka.

Imorgon är det sista dagen, då ska vi ha ett lite längre dressyrpass. Ska bli skitkul! Hoppas att någon kan filma eller fota...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar