lördag 9 augusti 2014

RIDLÄGER FREDAGEN

TEORIPASS
På teoripasset pratade vi om den tyska utbildningsskalan inom dressyren. Den kan delas upp i tre faser och innehåller sex steg;

Den grundläggande fasen - utveckling av påskjutet - utveckling av bärigheten

  1. takt
  2. lösgjordhet
  3. stöd
  4. schwung
  5. rakriktning
  6. samling
När man gått igenom och hanterar alla steg har man en genomsläpplig häst.

Jag gick tillbaka mycket till det som dom pratade om i Lisens blogg, typ rörelsefrihet i bogarna, rida mellan hand och skänkel. En sak som jag tänkte mycket på var vad Johanna sade om slingrigheten. Kommer inte ihåg exakt vad det var nu, måste fråga henne om det igen!! Försökte få ihop allt lite till mitt eget och placera mig själv på skalan... Tycker jag ligger lite mellan schwung och samling, när det går bra i alla fall =) Har lite bekymmer med rakriktningen emellanåt.

RIDPASS 1 - DRESSYR
Vi jobbade med det vi hade pratat om, och jag tycker på det hela att det gick riktigt bra. Hade sporrar, men behövde inte använda dem så mycket, jobbade mer med sittben och tryck från hela skänkeln. Synd att passet var så kort! Hade velat jobba mycket mer! =)

Nasse var lite tjafsig i början, bland annat var han rädd för en vattenmatta i ena hörnet... Stimmade upp sig till max. Blev nog lite stressad av alla hästar som han aldrig hade träffat innan också... Larvhäst! Det jobbiga är att han blir så tiltad i huvudet när han blir uppstressad, nästan lite okontaktbar, och har en sak blivit läskig - då är allt läskigt! Helt plötsligt var han rädd för svalorna i svalboet och massa annat larv. Jaja, gick ju fint till slut. Vi jobbade med halter efter uppvärmningen, och sedan var vi på volter och arbetade i alla gångarter. Tror mest passet var till för att hästarna skulle lära känna varandra och Johanna skulle se hur vi red, lite lägeruppvärmnng ;) Jag försökte få ihop det med allt vi pratat om på teorin plus lite från Ridpodden, och tycker jag fick till det skapligt. Ska definitivt införskaffa en dressyrsadel. Gulliga Johanna tog kort, men får se när jag får dem, dom kommer upp i sinom tid.

RIDPASS 2 - HOPPNING
Oooooo, Myyy Goooood!! Jag suger på hoppning =( JAG HATAR ATT VARA EN FEGIS! Min peppning med att hoppa från femman gick ju inte så bra... Det får bli tian snart.
Försökte vara positiv, men det är inte alltid så lätt... Första språnget blev ett makaronhopp och då blev allt helt fel. Bläää!! Jag ska hålla mig till dressyren! Tänkte på Lisens podd igen =) Man ska känna sig trygg i sin hoppning och det handlar inte om prestige. Så hur pinsamt det än var så bad jag om att få hoppa nedlagt. Se filmerna och njuuuut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar