onsdag 11 februari 2015

FODERSTATER

Var länge sedan jag fick analysen på höet nu, men inte kommit till skott med mina foderstater än... Nu har jag i alla fall fyllt i infon och skickat in det för beräkning. Tänkte jag kunde presentera här på bloggen vad hästarna får nu och sedan berätta vad beräkningen säger. Tycker själv att det är väldigt intressant att se hur bra öga man har egentligen! För första gången sedan jag fick Cannelle har jag lyckats hålla henne i hull utan att hon fallit ur massor under vintern, så det känns ju som att hennes foderstat är perfekt - men man vet ju aldrig. Säkert för högt på energi. Man vill ju inte riskera fång och skit, men samtidigt tycker jag att man måste lägga in sin egen åsikt och vetskap om sin egna häst i beräkningen också...

SÅ HÄR SER ANALYSEN PÅ HÖSILAGET UT

Torrsubstans TS   56%
Råprotein RP   87 g
Smältbart råprotein   50 g
Omsättningsbar energi   10,5 MJ
Smältbart RP/ omsättningsbar energi   4,8 g/MJ
Kalcium Ca   4,7 g
Fosfor P   2,6 g
Magnesium Mg   1,6 g
Kalium K   16,1 g
Kalcium/Fosfor Ca/P   1,8 

Jag tycker hösilaget håller en jättebra analys, lite lite protein kanske men jag hoppas ju att jag fått ihop det med mitt kraftfoder... Nedan kan ni se hästarnas foderstater. Tilläggas  också att dom har fri tillgång på halm, dock att den fria tillgången för tillfället endast är nattetid. Blev av med mina höhäckar när jag flyttade, men ska bygga nya... När jag har tid... Sen... ;)

Kvällshöet är anget 1+ och det är för att dom får 1 kg på insläppet. Dom får även lite knäckebröd i krubban när dom kommer in <3

Till betforen får dom någon form av tillskott, för närvarande är det Chevinal Plus - ett pumpslag.

CANNELLE

Hösilage 
3 kg(morgon) 2 kg(lunch) 2 kg (eftermiddag) 1+ 5 kg (kväll)

Betfor (blöt)   0,4 kg (morgon)
Kornkross   0,5 kg (morgon)
Havrekross   0,5 kg (morgon)
Krafft Protein Pluss   0,5 kg (kväll)



NASSE

Hösilage 
3 kg (morgon) 2 kg (lunch) 2 kg (eftermiddag) 1+ 4 kg (kväll)

Betfor (blöt)   0,4 kg (morgon)
Krafft GRUND   0,3 kg (morgon)
Krafft GRUND   0,3 kg (kväll)




Så här ser alltså foderstaterna ut i dagsläget, ska bli intressant att se beräkningen sen, återkommer med nytt inlägg!!

LÄNKAR
Hippson mallar att ladda ned
HästSverige foderstatsberäkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar