fredag 16 januari 2015

Varför så svårt att förstå?

Nu har jag surat hela kvällen... En arbetskamrat till mig som ofta kommenterar min "hobby" hästarna fick mig att tjura ihop ordentligt, när han påpekade att det bara verkade vara en massa jobb med "dom där" hästarna, och väldigt lite ridning.

Ok, just nu, kanske det var en öm tå eftersom jag inte ridit så mycket på sista tiden... MEN! Han kommenterar ofta om hur tidsödande det är och vad det kostar och massa hit å dit. Har blivit irriterad förut också.

HUR kan det vara så svårt att förstå?




Det är en hobby, ett, jobb, 
en livsstil, ett livsverk, 
en passion, en kärlek.



"Ååå, du är alltid i stallet, du har aldrig tid..."
Nää, det kanske jag inte har. FÖR JAG INTE VILL!! Hästarna tar inte min tid - jag ger dem den... Det som tar tid är väl att äta, sova och jobba? Hästarna är ett högst aktivt val som jag gjort och gör alldeles själv. Jag får mitt behov av social kontakt tillgodosedd på jobbet och i stallets fikarum. Det räcker. Sedan finns det ytterst få tvåfotingar som slåss om min tid och uppmärksamhet, och den fördelar jag som jag själv vill.

Jag lever ett relativt inrutat liv. Ett liv som kräver planering. Jag har två hästar, tre katter och en hund. Plus jobb, mig själv, två bloggar, ett hem, en familj. Det är inte så lätt att vara spontan. Det får duga med att man är det i sinnet! Vill man umgås med mig får man oftast göra det samtidigt som man utför någon form av aktivitet, eller så får man nöja sig med en snabbfika. Att slöumgås med någon i en timme utan att göra något vettigt är slöseri för mig. Jag har inte den tiden att ge! Sorry...

"Åååå, du lägger ju så mycket pengar på hästarna, hur skulle det vara om du prioriterade dig själv..."
Hästarna är mig själv. Varför förstår du inte?? Det är klart att man måste betala sin, och hästarnas hyra och ha råd med hovslagare, veterinärer, vaccinationer, grejer och allt vad det är, och allt har sitt pris. Det kostar det, det kostar men värdet bestämmer man själv, och för mig är det värt alla mina pengar. Då kanske jag väljer bort resor och annat som du tycker man ska prioritera. Jag försöker inte få dig att skaffa en häst för att du ska göra av med dina pengar, så försök inte få mig att göra mig av med en häst för att jag skall spara mina!

"Åååå, ridning det är ingen riktig sport, det är bara ett kostsamt nöje..."
Jaha..? Ok, då förstår jag... Det är därför jag är starkare, uthålligare och har bättre kondition än du?? Det är därför jag har rövsvett ner till knäna efter ett ordentligt dressyrpass?? Vart fan kommer min träningsvärk ifrån då om jag bara "åkt häst"?





Nä, men du är välkommen att hänga med mig nästa gång jag har stalljouren. Vi ses klockan 06, så kan vi umgås hela jävla dagen. Jouren är slut klockan 21.30

Du kan få vara med helt gratis! Jag bjuder på stallets kaffe och överblivna kakor från jobbet ;) eller så kan ju du bjuda, du som har så mycket pengar till övers!

Vi ska inte göra något särskilt ansträngande. Bara bära samanlagt cirka 100 kilo hö, lite vattenhinkar och spånkärror... Få 7*500 kilo att lyda trots att det blåser och prasslar i buskarna. Kratsa 28 hovar, lyfta några kilo täcken och sopa lite golv.

Törs du kan du få prova på att rida också, men det räcker nog med att "åka häst" för att du ska få rövsvett...

Ses vi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar