onsdag 5 mars 2014

Hoppalong

Hopptränig med Nasse igår.

Mitt fokus låg på att våga lita på hästen i anridningen och inte hålla tillbaka för mycket utan våga ha farten...

Nådde jag min målsättning? JA!

=)

Lastningen gick rätt så bra igår, framförallt när vi skulle hem. TOPPEN! Ska verkligen foka på det, att lastträna, och måste avsätta tid för att hitta en bra och prisvärd transport. Vill ju satsa på ridningen ju! =)

Måste träna mer mentalt så jag inte fegar ur så mycket... Har i samråd med min ridlärare gjort om upplägget för mina träningar och kommer från och med nu bara köra det jag är någorlunda säker på och finslipa på det.

Träningen igår bestod av en fem och en halva, den övningen kan ni läsa mer om i ett senare inlägg, några linjer med rättuppstående, en oxer och galoppbommar på volt.

Vi började med att köra volterna två och två i båda varven. Detta kände jag att jag behöver fokusera mer på. Ska försöka hinna med att måla mina cavalettistöd så jag kan rida lite egna övningar i paddocken hemma. Måste bli säkrare i grundövningarna så jag kan hoppa ordentligt och lära mig nya saker. Vi hoppade sedan fem och en halvan följt av ett enkelsprång. Detta kändes bra för jag vågade hålla farten och styra på hinder. Dock funkade det ite riktigt att hålla traven in och vi blev lite i otakt. Ytterligare en grej att träna på hemma. MÅSTE FIXA MIN HINDERPARK! Sedan körde vi en diagonallinje med två rättuppstående, tre galoppsprång emellan. Dessa gick mycket bra, det enda minuset är att Nasse går som en dressurhäst fram tills att han fattar att vi ska hoppa och då taggar han till, typ bjuder för mycket på hindret om man nu kan beskriva det så . Är ju en positiv egenskap, em jag vill att han skall vara mer jämn. Blir så osäker! Vi hoppade även en oxer utmed ena långsidan, med lång anridning och galoppbommar framför. Körde även rent två gånger sedan. Detta hinder gick jättebra tycker jag och jag tyckte att det verkligen hjälpte med bommarna innan.

Sedan skulle vi köra bana... Nasse blir het och lite stark. Jag tänker på alldeles för mycket grejer och blir rädd att jag skall göra illa honom. (Har en skada i munnne som är "under läkning") Har alldeles för mycket i skallen och blir hetsig. Rider med broms och gas samtidigt. Nasse vill bara rida med gas =) Avbryter då jag känner att jag är för feg och inte hinner med i hoppningen. Alltså absolut inte hästens fel, utan det är jag som är kass. Måste tappa i vikt och träna upp mina muskler! Behöver även lite mer mental träning / peppning.

Men, men...

Ska från och med nu fokusera på att bli säkrare i ridningen och skippa prestigen lite!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar